Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Antropologia Social i Cultural
Aquesta tesi doctoral analitza els processos identitaris experimentats per joves filles d’una parella mixta en la qual un dels seus membres és d’origen magribí (principalment del Marroc i generalment socialitzat en l’islam) i l’altre membre de la parella és natiu. A partir de treball de camp i d’entrevistes semi-dirigides realitzades a Barcelona i a Granada, ciutats en les que habiten les joves, s’han explorat aspectes relatius al seu sentit de pertinença, la quotidianitat de les seves identitats múltiples / mixtes, les seves relacions familiars i socials, i les seves experiències de discriminació i agència. Les conclusions apunten que la majoria d’aquestes joves es troben transitant entre aquestes múltiples identitats, però, sovint, són constretes per la societat a establir relacions excloents entre aquestes. L’atribució de ‘musulmaneitat’, estigmatitzada i construïda històricament (‘el moro’), i vehiculada a través de marcadors visibles estereotipats (p.ex. fenotip, nom, accent), situen immediatament a la persona que és o sembla musulmana a la posició del ‘altre’ absolut. Com a conseqüència d’això, en l’imaginari col·lectiu es percep incompatible ser musulmana i espanyola. La mixticitat, doncs, constitueix aquí una prova crucial per conèixer si la diferència construïda entre un ‘nosaltres’ i un ‘ells’ es dilueix amb la barreja, o si per contra es perpetua, com efectivament sembla ocórrer.
Esta tesis doctoral analiza los procesos identitarios experimentados por jóvenes hijas de una pareja mixta, en la que uno de sus miembros es de origen magrebí (principalmente de Marruecos y generalmente socializado en el islam) y el otro miembro de la pareja es nativo. A partir del análisis del trabajo de campo y de entrevistas semi-dirigidas realizadas en Barcelona y en Granada, ciudades en las que habitan las jóvenes, se han explorado aspectos relativos a su sentido de pertenencia, la cotidianidad de sus identidades múltiples/mixtas, sus relaciones familiares y sociales, y sus experiencias de discriminación y agencia. Las conclusiones apuntan a que la mayoría de estas jóvenes se encuentran transitando entre estas múltiples identidades, pero, a menudo, son constreñidas por la sociedad a establecer relaciones excluyentes entre éstas. La atribución de musulmaneidad, estigmatizada y construida históricamente (“el moro”), y vehiculada a través de marcadores visibles estereotipados (p.ej. fenotipo, nombre, acento), sitúan inmediatamente a la persona que es o parece musulmana en la posición del “otro” absoluto. Como consecuencia de esto, en el imaginario colectivo se percibe incompatible ser musulmana y española. La mixticidad, pues, constituye aquí una prueba crucial para conocer si la diferencia construida entre un “nosotros” y un “ellos” se diluye con la mezcla, o si por el contrario se perpetúa, como efectivamente parece ocurrir.
Esta tesis doctoral analiza los procesos identitarios experimentados por jóvenes hijas de una pareja mixta, en la que uno de sus miembros es de origen magrebí (principalmente de Marruecos y generalmente socializado en el islam) y el otro miembro de la pareja es nativo. A partir del análisis del trabajo de campo y de entrevistas semi-dirigidas realizadas en Barcelona y en Granada, ciudades en las que habitan las jóvenes, se han explorado aspectos relativos a su sentido de pertenencia, la cotidianidad de sus identidades múltiples/mixtas, sus relaciones familiares y sociales, y sus experiencias de discriminación y agencia. Las conclusiones apuntan a que la mayoría de estas jóvenes se encuentran transitando entre estas múltiples identidades, pero, a menudo, son constreñidas por la sociedad a establecer relaciones excluyentes entre éstas. La atribución de musulmaneidad, estigmatizada y construida históricamente (“el moro”), y vehiculada a través de marcadores visibles estereotipados (p.ej. fenotipo, nombre, acento), sitúan inmediatamente a la persona que es o parece musulmana en la posición del “otro” absoluto. Como consecuencia de esto, en el imaginario colectivo se percibe incompatible ser musulmana y española. La mixticidad, pues, constituye aquí una prueba crucial para conocer si la diferencia construida entre un “nosotros” y un “ellos” se diluye con la mezcla, o si por el contrario se perpetúa, como efectivamente parece ocurrir.
Mixticitat; Mixticidad; Mixedness; Identitat; Identidad; Identity; Gènere; Género; Gender
314 - Demography
Ciències Socials