Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Mitjans, Comunicació i Cultura
La present investigació analitza la representació de l'homosexualitat masculina al cinema mexicà produït en les dues primeres dècades de segle XXI per donar compte dels discursos aquí construïts sobre quatre aspectes: relacions sexuals, relacions de parella, acceptació / rebuig (homofòbia) i visibilitat / ocultació (armari). Des d'una perspectiva teòrica sociocultural, atenent a l'context en què es troba l'homosexualitat a Mèxic, a el cinema d'aquesta temàtica realitzat al segle XX i seguint un mètode d'anàlisi cinematogràfic, s'han estudiat 17 llargmetratges de ficció en la trama central es troba l'homosexualitat masculina. En el corpus s'observa que les relacions sexuals entre homes estan vinculades a aspectes tant eròtics com afectius, lluny d'un sentiment de culpa i / o insatisfacció; les relacions de parella presenten diverses emocions i sentiments en la seva representació el que els atorga complexitat i profunditat, validant així l'existència de l'amor entre homes, a el temps que estan fortament associades a un esquema heteronormatiu en funció de el qual són assimilades o normalitzades; l'homofòbia es mostra com a reacció a un mandat social que es performa sense gaire convicció, el discurs advoca principalment per l'acceptació i el respecte, qüestionant i ridiculitzant els prejudicis i col·locant a l'homofòbia interioritzada com un greu problema per a les persones homosexuals, el seu desenvolupament personal i social; finalment, el fenomen de l'armari en la seva representació fílmica posa de manifest que el problema no és només l'orientació sexual dissident sinó la seva visibilitat, col·locant a l'ocultació com una expressió de l'homofòbia davant la qual es presenta un discurs que reivindica l'orgull i que es nega a tornar a la foscor.
La presente investigación analiza la representación de la homosexualidad masculina en el cine mexicano producido en las dos primeras décadas del siglo XXI para dar cuenta de los discursos ahí construidos sobre cuatro aspectos: relaciones sexuales, relaciones de pareja, aceptación/rechazo (homofobia) y visibilidad/ocultación (armario). Desde una perspectiva teórica sociocultural, atendiendo al contexto en el que se encuentra la homosexualidad en México, al cine de esta temática realizado en el siglo XX y siguiendo un método de análisis cinematográfico, se han estudiado 17 largometrajes de ficción en cuya trama central se encuentra la homosexualidad masculina. En el corpus se observa que las relaciones sexuales entre varones están vinculadas a aspectos tanto eróticos como afectivos, lejos de un sentimiento de culpa y/o insatisfacción; las relaciones de pareja presentan diversas emociones y sentimientos en su representación lo que les otorga complejidad y profundidad, validando así la existencia del amor entre hombres, al tiempo que están fuertemente asociadas a un esquema heteronormativo en función del cual son asimiladas o normalizadas; la homofobia se muestra como reacción a un mandato social que se performa sin mucha convicción, el discurso aboga principalmente por la aceptación y el respeto, cuestionando y ridiculizando los prejuicios y colocando a la homofobia interiorizada como un grave problema para las personas homosexuales, su desarrollo personal y social; finalmente, el fenómeno del armario en su representación fílmica pone de manifiesto que el problema no es sólo la orientación sexual disidente sino su visibilidad, colocando a la ocultación como una expresión de la homofobia ante la cual se presenta un discurso que reivindica el orgullo y que se niega a volver a la oscuridad.
This research analyzes the representation of male homosexuality in Mexican cinema produced in the first two decades of the 21st century to account for the discourses built there on four aspects: sexual relations, couple relationships, acceptance / rejection (homophobia) and visibility / concealment (closet). From a sociocultural theoretical perspective, considering the context in which homosexuality is found in Mexico, the cinema of this theme made in the 20th century and following a method of cinematographic analysis, 17 fiction feature films have been studied in whose central plot is found male homosexuality. In the corpus it is observed that sexual relations between men are linked to both erotic and affective aspects, far from a feeling of guilt and / or dissatisfaction; couple relationships present various emotions and feelings in their representation, which gives them complexity and depth, thus validating the existence of love between men, while being strongly associated with a heteronormative scheme according to which they are assimilated or normalized; homophobia is shown as a reaction to a social mandate that is performed without much conviction, the speech mainly advocates acceptance and respect, questioning and ridiculing prejudices and placing internalized homophobia as a serious problem for homosexual people, their personal and social development; finally, the phenomenon of the closet in its filmic representation shows that the problem is not only dissident sexual orientation but also its visibility, placing the concealment as an expression of homophobia but a discourse against is presented that claims pride and that refuses to go back into the dark.
Homosexualitat; Homosexualidad; Homosexuality; Cinema; Cine; Representacions socials; Representaciones sociales; Social representations
3 - Ciencias sociales
Ciències Socials