Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
Programa de doctorat en Comunicació
Jean Epstein escribía que, al filmar un rostro de cerca, el cinematógrafo había sido capaz de mostrar el alma humana. Así es como, en el período mudo, se instituyó la teoría de la fotogenia. Esta tesis parte de una voluntad de imaginar la historia del cine desde el punto de vista de los rostros que la han ido poblando y despoblando, apareciendo y desapareciendo del plano. Por un lado, nuestra intención es volver a pensar las ideas de Epstein desde el cine contemporáneo, razón por la cual el relato se abre con el rostro fluorescente de Margarete en Fausto (2011), de Aleksandr Sokurov. Por el otro, se trata de explicar la fotogenia como un lenguaje del tiempo de las imágenes y su manera de funcionar, en consonancia con el vocabulario espectral de Aby Warburg y, en especial, con el concepto de supervivencia, que encierra una doble vocación de memoria y porvenir.
Jean Epstein wrote that the cinematographer, by filming a face up close, managed to show the human soul. This is how the theory of the ‘photogénie’ was established during the era of silent films. This thesis starts from an intention to imagine the history of cinema from the point of view of the faces that have filled it and been cleared from it, appearing and disappearing from the shot. One part of this examination is to rethink Epstein’s ideas as regards to contemporary cinema, which is why this story opens with Margarete’s illuminated face in the film Faust (2011), by Aleksandr Sokurov. The other part is about explaining the photogenic quality as a language of the time of images, in accordance with the spectral vocabulary of Aby Warburg and, especially, with the concept of survival, which encompasses both memory of the past and ideas for the future.
Rostro; Primer plano; Fotogenia; Spervivencia; Aura; Cine contemporáneo; Digital; Cine mudo; Memoria; Aparición; Desaparición; Face; Close-up; Photogenic; Survival; Contemporary cinema; Silent films; Memory; Appearance; Disappearance
77 - Fotografía. Cinematografía
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.