La colaboración digital en la cadena de suministro

Author

Rodríguez Calderón, Greivin

Director

Gallizo Larraz, José Luis

Rosmery Hernández Pereira

Tutor

Blanc Altemir, Antonio

Date of defense

2021-03-12

Pages

239 p.



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament de Dret Públic

Abstract

La present tesi aborda l’anàlisi de la cadena subministrament de l’alimentació, en el marc de la seva evolució, s’estableix com a punt de partida la revisió i anàlisi de la literatura associada a l’enfocament col·laboratiu de la cadena, tot seguit s’avança cap a punt de vista on s’estudia com les tecnologies proporcionades per Internet afavoreixen la creació de processos col·laboratius arribant al que en aquest document anomenem la col·laboració digital. En el present treball d’investigació, es planteja un model que articula la col·laboració digital com a síntesi entre els punts de vista de col·laboració en la gestió de la cadena de subministrament i la implantació de la utilització de noves tecnologies habilitades per la utilització d’internet. El model plantejat es fonamenta en diferents constructes que s’organitzen en tres dimensions; com són la planificació la comunicació i l’estratègia i alhora es plantegen tres subdimensions; gestió de la informació, resposta ràpida vers els canvis i el control sobre els processos, a més a més, per a l’estudi d’aquestes es defineixen 27 criteris, que es constaten mitjançant un cas d’estudi. La investigació planteja clarament que la gestió de la cadena de subministrament és un procés de transformació i evolució contínua on convergeixen els processos de col·laboració entre els participants i que alhora aquests necessiten les eines tecnològiques disponibles per afavorir la gestió de la cadena de subministrament. S’ha abordat l’estudi de la cadena de subministrament des d’un punt de vista sistèmic, entenent (la cadena de subministrament), com una àrea de gestió integral que involucra aspectes determinants per al creixement organitzatiu, com ara són els processos, les operacions, la logística i la distribució. A més, l’anàlisi evolutiu permet observar com, en l’actualitat, el punt de vista central de la gestió de la cadena de subministrament s’associa al desenvolupament dels punts de vista col·laboratius.


La tesis aborda el análisis de la cadena de suministro, en el marco de su evolución, para ello se parte de una revisión y discusión de literatura asociada a los enfoques colaborativos de la cadena, luego se avanza hacia una orientación que estudia cómo las tecnologías habilitadas por Internet favorecen los procesos colaborativos y llegan a lo que en este documento se denomina la colaboración digital. Se plantea, entonces, en este trabajo de investigación, un modelo que articula la colaboración digital como la síntesis entre los enfoques de colaboración en la gestión de la cadena de suministro y la implementación del uso de las tecnologías habilitadas por Internet. El modelo se fundamenta en unos constructos que se organizan en tres dimensiones; a saber: la planeación, la comunicación y la estrategia, y en tres subdimensiones: gestión de la información, respuesta rápida de los cambios y control en los procesos, además, para el estudio de estas, se hace una definición de 27 criterios, que se constata mediante un estudio de caso. La investigación plantea claramente que la gestión de la cadena de suministro es un proceso de transformación y evolución continua donde convergen los procesos de colaboración entre participantes y que estos requieren de las herramientas tecnológicas disponibles para favorecer la gestión de la cadena. El estudio de la cadena de suministro se aborda desde una perspectiva sistémica, comprendiéndola como un área de gestión integral que involucra aspectos determinantes para el crecimiento organizacional, como los procesos, las operaciones, la logística y la distribución. Además, el análisis evolutivo también permite observar cómo, en la actualidad, el enfoque central en la gestión de la cadena de suministro se asocia con el desarrollo de los enfoques colaborativos.


This thesis addresses the analysis of the supply chain, in the framework of its evolution, for this it starts from a review and discussion of literature associated with collaborative approaches to the chain. Moving on into an orientation that studies how the Internet-enabled technologies favor collaborative processes reaching what is called "Digital Collaboration" in this document. Therefore, in this research work, a model that articulates digital collaboration as the synthesis between collaborative approaches in supply chain management and the implementation of the use of Internet-enabled technologies is proposed. The model is based on constructs that are organized in three dimensions; namely: planning, communication, strategy and three sub dimensions: information management, fast response to changes and process control, and for the study of these, a definition of twenty-seven criteria is made, which is verified through a case study. The research clearly states that supply chain management is a transformation process and continuous evolution where they converge in collaboration processes between participants and that they require the available technological tools to favor the chain management. The study of the supply chain is approached from a systemic perspective, understanding it as a comprehensive management area that involves determining aspects for organizational growth, such as the processes, operations, logistics and distribution. Furthermore, the evolutionary analysis also allows observing how the core focus of supply chain management is currently associated with the development of collaborative approaches.

Keywords

Cadena de subministrament; Col·laboració digital; Tecnologies habilitades per Internet; Cadena de suministro; Colaboración digital; Tecnologías habilitadas por Internet; Supply chain; Digital collaboration; Internet-enabled technologies

Subjects

00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics

Knowledge Area

Ciència Política i de l'Administració

Documents

Tgrc1de1.pdf

8.982Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)