Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art
Programa de Doctorat en Ciències Humanes i de la Cultura
The present study tries to analyze the artistic production of the painters Tarsila do Amaral (1886-1973) and Emiliano Di Cavalcanti (1897-1976) through the concepts of modernity, coloniality and nation. The Brazilian modernism of 1922 was a heterogeneous cultural movement that tried to articulate a proposal of «national» culture from the incorporation of the subaltern cultures of the country, mainly black and indigenous. Through an interdisciplinary methodology that integrates the feminist, Marxist and postcolonial theories, we will think about the conflicts, complexities and historical misalignments that these artists reveal when they try to represent the subaltern subjects. We understand coloniality as a constituent part of modernity. For this reason, we want to analyze how artists create a dialogue between the popular and the national to highlight the conflicts between gender, social classes and ethnic groups
El present estudi pretén pensar la producció artística dels pintors Tarsila do Amaral (1886-1973) i Emiliano Di Cavalcanti (1897-1976) des dels conceptes de modernitat, colonialitat i nació. El modernisme brasiler de 1922 fou un moviment cultural heterogeni que intentà articular una proposta de cultura «nacional» a partir de la incorporació de les cultures subalternes del país, sobretot negra i indígena. A través d’una metodologia interdisciplinària que integra les teories feminista, marxista i postcolonial, pensarem els conflictes, complexitats i desajustos històrics que aquests artistes revelen quan pretenen representar els subjectes subalterns. Entenem la colonialitat com a part constitutiva de la modernitat i volem pensar com els artistes «situats» a la perifèria, i com a «mediadors» simbòlics que foren, estableixen diàleg entre allò popular i allò nacional evidenciant els conflictes entre gènere, classes socials i grups ètnics
El presente estudio pretende pensar la producción artística de los pintores Tarsila do Amaral (1886-1973) y Emiliano Di Cavalcanti (1897-1976) desde los conceptos de modernidad, colonialidad y nación. El modernismo brasileño de 1922 fue un movimiento cultural heterogéneo que intentó articular una propuesta de cultura «nacional» a partir de la incorporación de las culturas subalternas del país, sobre todo negra e indígena. A través de una metodología interdisciplinaria que integra las teorías feminista, marxista y poscolonial, pensaremos los conflictos, complejidades y desajustes históricos que estos artistas revelan cuando pretenden representar los sujetos subalternos. Entendemos la colonialidad como parte constitutiva de la modernidad y queremos pensar como los artistas «situados» en la periferia, y como «mediadores» simbólicos que fueron, establecen diálogo entre lo popular y lo nacional evidenciando los conflictos entre género, clases sociales y grupos étnicos
Art llatinoamericà; Arte latinoamericano; Latin American art; Modernisme; Modernismo; Modernism; Brasil; Brazil; Modernitat; Modernidad; Modernity; Colonialitat; Colonialidad; Coloniality; Tarsila do Amaral; Emiliano Di Cavalcanti
75 - Pintura; 94 - Història general i per països
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.