La función social de las orquestas sinfónicas en el siglo XXI. Un modelo educativo integrador para las orquestas españolas

Autor/a

Ropón Mesa, Esther

Director/a

Carbonell Camós, Eliseu

Codirector/a

Carbó Ribugent, Gemma

Tutor/a

Martinell, Alfons

Fecha de defensa

2022-06-07

Páginas

294 p.



Departamento/Instituto

Universitat de Girona. Institut de Recerca Educativa

Programa de doctorado

Programa de Doctorat en Educació

Resumen

The Orchestras, that in the past times reflected the economic growth and welfare of cities, are nowadays evolving towards a more participatory model, a precursor of cultural projects with a twofold aspect. The first one is educational and the second has to do with reaching the audience of different ages that would guarantee the generational relay, as well as survival of the orchestra in future. The educational aspect is understood here as the integral training of the individuals and their interaction with the society to which they belong. It is a non-formal training that has a bearing on a life time educational process. On the other hand, durability and generational relay of its audience is understood from the perspective of establishing a continuous dialogue with society, while meeting their demands through active participation in the cultural event. Orchestral ensembles find their role in this society through specific training programs, structured in different ways in order to achieve a wider and more complete field of action. The mayor purpose of this research focuses on analyzing the social function of symphonic ensembles, through various paradigmatic programs at the community level from a social and educational perspective. In this study, the relationship between symphonic ensembles and society is understood from a community perspective, focusing on the social and educational impact in its scope of action and the power it has as a tool of transforming society.


Les orquestres, que en el passat reflectien el creixement econòmic i el benestar de les ciutats, es troben en evolució cap a un model més participatiu, precursor de projectes culturals amb una doble vessant: l'educativa i la perdurabilitat i relleu generacional del seu públic objectiu. L'educativa, entesa com a formació integral de l'individu i la seva interacció amb la societat a la qual pertany. Una educació no formal que incideix en l'educació continua al llarg de tota la vida. I d'altra banda la perdurabilitat i relleu generacional del seu públic, entesa des de la perspectiva d'aconseguir establir un continu diàleg amb la societat, atenent les seves demandes, a través d'una participació activa en el fet cultural. Les formacions orquestrals troben la seva funció en aquesta societat a través de diversos programes formatius, estructurats de diferents maneres per a aconseguir un camp d'actuació més gran. L'objectiu d'aquesta recerca se centra en analitzar des d'una perspectiva social i educativa la funció social de les formacions simfòniques a través de diversos programes paradigmàtics d'àmbit comunitari. En aquest estudi, la relació entre les formacions simfòniques i la societat és entesa des d'una perspectiva comunitària, posant el focus d'atenció en l'impacte social i formatiu en el seu àmbit d'actuació i el seu poder transformador en la societat.

Palabras clave

Música; Music; Orquestres simfòniques; Symphony orchestras; Orquesta sinfónica; Educació artística; Artistic education; Educación artística; Educació musical; Music education; Educación musical; Integració social; Social integration; Integración social; Transformació social; Social transformation; Transformación social; Espanya; Spain; España

Materias

37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre; 78 - Música

Documentos

term_20220607.pdf

5.755Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)