Joan Pérez-Jorba: Cronista, passeur i poeta en les avantguardes catalana i francesa

Autor/a

Garcia-Sedas, Pilar

Director/a

Ródenas de Moya, Domingo

Data de defensa

2022-02-28

Pàgines

468 p.



Departament/Institut

Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats

Programa de doctorat

Programa de doctorat en Humanitats

Resum

The starting point of this research is a transnational vision of the avant-garde production of Joan Pérez-Jorba (Barcelona, 1878 − Paris, 1928), which includes both his journalism and poetry, from a receptive and creative point of view. The intended goal is to delve deep into his personal and literary career, and in his active participation in the critical reception of the so-called historical avantgardes a century later. Pérez-Jorba was a literary reviewer, art and music critic, poet and publicist in the Catalan, French and Spanish press. Educated in the ranks of the Modernist bohemia, in 1901 he emigrated to Paris and never returned to live in Catalonia. His profile as a peripheral writer, and the deficiencies that may derive from this fact, have conditioned his place within the canon in the history of avant-garde and, in particular, of Catalan literature, despite his activism as passeur culturel and creator.


La investigació parteix d’una visió transnacional de la producció avantguardista de Joan Pérez-Jorba (Barcelona, 1878 - París, 1928), que inclou tant la periodística com l’obra poètica des d’una visió receptiva i creativa. L’objectiu que es persegueix és aprofundir en la seva trajectòria personal i literària i en la participació activa que va tenir en la recepció crítica de les anomenades avantguardes històriques a un segle de distància. Pérez-Jorba va ser crític literari, crític d’art i musical, poeta i publicista en la premsa catalana, francesa i castellana. Format en les files de la bohèmia modernista durant els anys de joventut, l’any 1901 va emigrar a París i no va tornar a residir a Catalunya. El seu perfil d’escriptor perifèric i les deficiències que se’n puguin derivar han condicionat la seva ubicació en el cànon dins la història de la literatura d’avantguarda i, en especial, en la catalana, malgrat el seu activisme com a passeur culturel i creador.

Paraules clau

Pérez-Jorba; Albert-Birot; Apollinaire; Reverdy; Modernism; Avantgardes; Nunisme; Transfert; First World War; Cubism; Noucentisme; Visual poetry; Modernisme; Avantguardes; Cubisme; Primera Guerra Mundial; Tranferència; Mediador; Poesia visual

Matèries

82 - Literatura

Documents

tpgs.pdf

4.386Mb

 

Drets

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)