Más allá del espejo dispositivos de disidencia en la obra de Joaquim Jordà: documentales que no son (solo) documentales

Autor/a

Rubio, Cristina

Director/a

Balló, Jordi

Data de defensa

2023-03-20

Pàgines

302 p.



Departament/Institut

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació

Programa de doctorat

Programa de doctorat en Comunicació

Resum

Esta tesis tiene como objeto el estudio de la obra de Joaquim Jordà con el propósito de identificar los trazos distintivos que permitan definir su caligrafía creativa y determinar hasta qué punto contribuyó a reformular el paradigma documental vigente. En primer lugar, se explora la evolución de la subjetividad en su filmografía, para concluir que, si bien inicialmente el director se autoinscribió en sus textos para impugnar el paradigma representacional realista, el uso de la primera persona se fue insuflando de autobiografía hasta constituir con ella dispositivos de subjetivación para sujetos heteronormativos. Pero esos dispositivos tendrán otra finalidad política, que es la toma de la palabra. Esto es, la voluntad de desarticular el discurso hegemónico y erigirle un contradiscurso. Por ello, en segundo término, se examina la performatividad en su cine, entendiéndola como la capacidad de algunos enunciados para generar entidades inexistentes que, en este caso, serán de carácter discursivo.


This PhD. dissertation aims to study the work of Joaquim Jordà in order to identify its distinctive creative features, in an effort to define his calligraphy and determine to what extent he contributed to renovate the documentary format. First, we explore the evolution of subjectivity in his filmography. We can conclude that the director's self-inscription aimed to challenge the realistic representational project. Afterward, the use of this first narrative person was intertwined with autobiography until it became a subjectivation device for heteronormative subjects. But these devices also had another, more political purpose: to take over the word; that is, to try dismantle the hegemonic discourse and erect a counter-discourse. This leads us to examine the performativity of his cinema, analysing the capacity that some utterances have to create non-existent entities, in this case, of a discursive nature.

Paraules clau

Joaquim Jordà; Documental; Primera persona; Autobiografía; Subjetividad; Reflexividad; Perfomatividad; Política; Poder; Discurso; Documentary film; First person; Autobiography; Subjectivity; Reflexivity; Performativity; Politics; Power; Discourse

Matèries

316 - Sociologia. Comunicació

Documents

Aquest document conté fitxers embargats fins el dia 19-03-2025

Drets

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)