La erotización del cine de terror español del tardofranquismo y la transición (1962-1977)

dc.contributor
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Història i Història de l'Art
dc.contributor.author
Martínez Camacho, Edgar
dc.date.accessioned
2023-05-22T10:28:16Z
dc.date.available
2023-10-21T22:45:31Z
dc.date.issued
2023-04-24
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/688328
dc.description.abstract
Durant els anys seixanta y setanta a Espanya, el cinema fantàstic, i sobretot el gènere de terror, va gaudir d'un període d'esplendor. Les obres cinematogràfiques sorgides durant aquest context serien reunides sota el nom de fantaterror. Els films d'aquest subgènere –que inclou no només el terror, sino que també diferents obres de ciencia ficció, thriller i altres géneres amb una major o menor relació amb el génere fantàstic– presenten unes característiques comunes amb el cine exploitation de l'època, entre les que destaquen una escassetat de mitjans i l'explotació del cos de la dona amb intencions clarament comercials. El nostre principal objectiu amb aquest treball d'investigació és estudiar els elements eròtics presents en setze d'aquests títols de terror (un per any, des de 1962 fins 1977), incloent no només nus sinó que també referències metafòriques i parafíliques per tal de discernir una possible evolució de l'erotisme en els mateixos i assenyalar les causes socio-polítiques de dit procès.
ca
dc.description.abstract
Durante los años sesenta y setenta en España, el cine fantástico, y sobre todo el género de terror, gozó de un período de esplendor. Las obras cinematográficas surgidas en este contexto serían reunidas bajo el nombre de fantaterror. Los filmes de este subgénero –que incluye no sólo el terror, sino que también diferentes obras de ciencia ficción, thriller y otros géneros con una mayor o menor relación con el género fantástico presentan unas características comunes con el cine exploitation de la época, entre las que destacan una escasez de medios y la explotación del cuerpo de la mujer con intenciones claramente comerciales. Nuestro principal objetivo con este trabajo de investigación es estudiar los elementos eróticos presentes en dieciséis de estos títulos de terror (uno por año, desde 1962 hasta 1977), incluyendo no sólo desnudos sino que también referencias metafóricas y parafílicas para discernir una posible evolución del erotismo en los mismos y señalar las causas socio-políticas de dicho proceso.
ca
dc.description.abstract
During the sixties and seventies in Spain, fantastic cinema, and especially the horror genre, enjoyed a period of splendor. The productions that emerged in this context would be gathered under the name of fantaterror. The films of this subgenre –which includes not only horror, but also different works of science fiction, thriller and other genres with a greater or lesser relationship with the fantastic genre present some characteristics in common with the exploitation cinema of the time, among which a lack of means and the exploitation of the female body with clearly commercial intentions stand out. Our main objective with this research work is to study the erotic elements present in sixteen of these horror films (one for each year, from 1962 to 1977), including not only nudes but also metaphorical and paraphilic referencies to discern a possible evolution of eroticism in them and point out the socio-political causes of said process.
ca
dc.format.extent
358 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat Rovira i Virgili
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cinema
ca
dc.subject
Erotisme
ca
dc.subject
Terror
ca
dc.subject
Cine
ca
dc.subject
Erotismo
ca
dc.subject
Eroticism
ca
dc.subject
Horror
ca
dc.subject.other
Arts i humanitats
ca
dc.title
La erotización del cine de terror español del tardofranquismo y la transición (1962-1977)
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
77
ca
dc.subject.udc
9
ca
dc.subject.udc
93
ca
dc.contributor.director
Serrano Coll, Marta
dc.contributor.director
Nogales Cárdenas, Pedro
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

TESI Edgar Martínez Camacho.pdf

3.689Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)