The role of conflict in perception: case studies in binocular rivalry, cinema and flavour

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions
dc.contributor.author
Drew, Alice
dc.date.accessioned
2024-06-21T14:35:37Z
dc.date.issued
2024-02-01
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/691493
dc.description.abstract
Our everyday perception of the world is remarkably unambiguous, considering that it stems from a multitude of ambiguous sensory signals. This feat is believed to be achieved by a set of perceptual and cognitive mechanisms that actively work to ensure coherence across a variety of perceptual states. In this thesis, I argue that mechanisms of conflict monitoring and resolution are engaged to stifle conflicts in perceptual inputs and deploy strategic adjustments in attention to resolve the conflict in the most appropriate way. I provide evidence for such dynamics across two perceptual scenarios: binocular rivalry (Chapter I, one EEG experiment) and cinema (Chapter II, one EEG experiment and one behavioural experiment) and hypothesise they may extend to flavour perception (Chapter III, a theoretical proposal). Overall, I suggest that conflict mechanisms may be as consequent for guiding internal perceptual processes as they are for guiding overt behaviour.
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dc.description.abstract
Notre perception quotidienne du monde est remarquablement sans ambiguïté, étant donné qu'elle découle d'une multitude de signaux sensoriels ambigus. Cet exploit est réalisé grâce à un ensemble de mécanismes perceptuels et cognitifs qui travaillent activement pour conférer une impression de cohérence à une variété de scenarios en perception. Dans cette thèse, je soutiens que des mécanismes cognitifs spécialisés sont engagés pour détecter de potentiels conflits entre signaux sensoriels et déployer des ajustements de l'attention pour résoudre le conflit de la manière la plus appropriée. Je fournis des preuves d'une telle dynamique à travers deux scénarios perceptuels : la rivalité binoculaire (Chapitre I, une expérience EEG) et le cinéma (Chapitre II, une expérience EEG et une expérience comportementale) et j'émets l'hypothèse qu'elle pourrait s'étendre à la perception des saveurs (Chapitre III, une proposition théorique). Dans l'ensemble, je soutiens que les mécanismes de conflit pourraient être aussi importants pour les processus internes de perception que pour guider le comportement manifeste.
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dc.format.extent
114 p.
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dc.language.iso
eng
ca
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cognitive conflict
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dc.subject
Attention allocation
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dc.subject
Perception
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dc.subject
Neural oscillations
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dc.subject
EEG
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dc.subject
Predictive processing
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dc.subject
Binocular rivalry
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dc.subject
Neurocinematics
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dc.subject
Flavour
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dc.subject
Conflit cognitif
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dc.subject
Attention
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dc.subject
Oscillations cérébrales
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dc.subject
Cerveau prédictif
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dc.subject
Rivalité binoculaire
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dc.subject
Neuroscience du cinéma
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dc.subject
Perception de la saveur
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dc.title
The role of conflict in perception: case studies in binocular rivalry, cinema and flavour
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
004
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dc.subject.udc
616.8
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dc.contributor.authoremail
alicealbertinidrew@gmail.com
ca
dc.contributor.director
Soto-Faraco, Salvador
dc.embargo.terms
12 mesos
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dc.date.embargoEnd
2025-02-01T01:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions


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