Coproducción cinematográfica sino-europea en el siglo XXI

Autor/a

Fang, Shuxin

Director/a

Beltrán, Joaquín

Sáiz López, Amelia

Tutor/a

Beltrán, Joaquín

Fecha de defensa

2024-03-08

Páginas

359 p.



Programa de doctorado

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Traducció i Estudis Interculturals

Resumen

Aquesta tesi té com a objectiu analitzar els aspectes econòmics, socials, culturals i polítics en el context de globalització que estan relacionats amb la coproducció cinematogràfica sinó-europea. S'analitzen els models industrials i productius utilitzats, amb la participació de capital públic o privat, així com els continguts, temàtiques, narracions i personatges de les pel·lícules coproduïdes. És la primera anàlisi sistemàtica i en profunditat realitzat sobre la coproducció entre la Xina i els països europeus que se suma a recerques sobre el mateix tema en altres regions. temàtiques, narracions i personatges de les pel·lícules coproduïdes. És la primera anàlisi sistemàtica i en profunditat realitzat sobre la coproducció entre la Xina i els països europeus que se suma a recerques sobre el mateix tem en altres regions. Es desenvolupen de manera específica els estudis de cas de la coproducció entre la Xina i França, la Xina i Espanya i la Xina i el Regne Unit, tenint en compte una tipologia que inclou el cinema comercial, el cinema d'autor, els documentals i l'animació. La recerca s'enquadra en els estudis sobre les indústries culturals i la globalització, així com en els estudis culturals sobre cinema i la seva relació amb la interculturalitat que sovint queda reflectida en la narrativa, personatges i imaginaris, així com en el contacte entre tots els professionals de diferent procedència que participen en els projectes. Per a dur a terme l'anàlisi, s'ha creat un corpus de 163 coproduccions de la Xina amb diferents països europeus entre 1958 i 2023, encara que la majoria s'han produït des de l'any 2000 fins a l'actualitat. També s'han realitzat entrevistes semi-estructurades en profunditat a productors i/o directors que han intervingut en coproduccions. La coproducció, més enllà de ser un fenomen amb un origen estrictament econòmic, té un impacte directe en la producció cultural i els imaginaris que exposa, que contribueixen al coneixement mutu i a unes relacions interculturals que superen les visions estereotipades i les jerarquies dominants de desigualtat entre pobles i cultures diferents.


Esta tesis tiene como objetivo analizar los aspectos económicos, sociales, culturales y políticos en el contexto de globalización que están relacionados con la coproducción cinematográfica sino-europea. Se analizan los modelos industriales y productivos utilizados, con la participación de capital público o privado, así como los contenidos, temáticas, narraciones y personajes de las películas coproducidas. Es el primer análisis sistemático y en profundidad realizado sobre la coproducción entre China y los países europeos que se suma a investigaciones sobre el mismo tema en otras regiones. Se desarrollan de forma específica los estudios de caso de la coproducción entre China y Francia, China y España y China y Reino Unido, teniendo en cuenta una tipología que incluye el cine comercial, el cine de autor, los documentales y la animación. La investigación se encuadra en los estudios sobre las industrias culturales y la globalización, así como en los estudios culturales sobre cine y su relación con la interculturalidad que a menudo queda reflejada en la narrativa, personajes e imaginarios, así como en el contacto entre todos los profesionales de diferente procedencia que participan en los proyectos. Para llevar a cabo el análisis, se ha creado un corpus de 163 coproducciones de China con diferentes países europeos entre 1958 y 2023, aunque la mayoría se han producido desde el año 2000 hasta la actualidad. También se han realizado entrevistas semi-estructuradas en profundidad a productores y/o directores que han intervenido en coproducciones. La coproducción, más allá de ser un fenómeno con un origen estrictamente económico, tiene un impacto directo en la producción cultural y los imaginarios que expone, que contribuyen al conocimiento mutuo y a unas relaciones interculturales que superan las visiones estereotipadas y las jerarquías dominantes de desigualdad entre pueblos y culturas diferentes.


This thesis aims to analyse the economic, social, cultural and political aspects in the context of globalisation that are related to Sino-European film co-production. It analyses the industrial and production models used, with the participation of public or private capital, as well as the contents, themes, narratives and characters of the co-produced films. This is the first systematic, in-depth analysis of co-production between China and European countries, in addition to research on the same subject in other regions. Specific case studies of co-production between China and France, China and Spain, and China and the United Kingdom are specifically developed, taking into account a typology that includes commercial cinema, auteur cinema, documentaries and animation. The research is framed within studies on cultural industries and globalisation, as well as cultural studies on cinema and its relationship with interculturality, which is often reflected in the narrative, characters and imaginary, as well as in the contact between all the professionals from different backgrounds involved in the projects. To carry out the analysis, a corpus of 163 Chinese co-productions with different European countries between 1958 and 2023 was created, although most of them have been produced from 2000 to the present. Semi-structured in-depth interviews were also conducted with producers and/or directors involved in co-productions. Co-production, beyond being a phenomenon with a strictly economic origin, has a direct impact on cultural production and the imaginaries it exposes, which contribute to mutual knowledge and intercultural relations that overcome stereotyped visions and dominant hierarchies of inequality between different peoples and culture.

Palabras clave

Coproducció cinematogràfica; Film co-production; Coproducción cinematográfica; Xina; China; China; Europa; Europe; Europa

Materias

00 - Ciencia y conocimiento. Investigación. Cultura. Humanidades

Área de conocimiento

Ciències Humanes

Documentos

shfa1de1.pdf

2.577Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)