Creació i investigació crítica d’interfícies gràfiques d’usuari per a l’edició audiovisual

Autor/a

Berga Carreras, Quelic ORCID

Director/a

Melenchón, Javier ORCID

Alsina, Pau ORCID

Data de defensa

2024-04-19

Pàgines

297 p.



Departament/Institut

Universitat Oberta de Catalunya. Escola de Doctorat

Programa de doctorat

Tecnologías de la información y de redes

Resum

Aquesta tesi examina la interacció persona-ordinador (IPO) des d’una perspectiva humanística, amb un enfocament en les interfícies d’edició audiovisual. Investiga com aquestes interfícies influeixen i són modelades per les dinàmiques socials i culturals. El marc teòric es basa en disciplines com la Teoria Crítica, els Estudis de Mitjans i les Humanitats Digitals, posant èmfasi en una comprensió complexa de les interfícies com a entitats culturals i tècniques, especialment dins la "Tercera Onada de l'IPO". L'estudi traça la història de la producció audiovisual i analitza diversos contextos, incloent-hi el cinema digital, el cinema interactiu i el cinema en directe. S’empren metodologies com l’anàlisi crítica, el disseny especulatiu i projectes pràctics com "Elastic Flow" per explorar la relació entre les interfícies i les pràctiques culturals. Les conclusions destaquen contribucions clau, com la proposta de futures línies de recerca en edició mòbil, IA i cultura generativa, amb l’objectiu d’avançar en l’IPO humanística oferint noves perspectives sobre la interacció entre tecnologia, societat i cultura.


Esta tesis examina la interacción persona-ordenador (HCI) desde una perspectiva humanística, con un enfoque en las interfaces de edición audiovisual. Investiga cómo estas interfaces influyen y son modeladas por las dinámicas sociales y culturales. El marco teórico se basa en disciplinas como la Teoría Crítica, los Estudios de Medios y las Humanidades Digitales, enfatizando una comprensión compleja de las interfaces como entidades culturales y técnicas, particularmente dentro de la "Tercera Ola de HCI". El estudio traza la historia de la producción audiovisual y analiza diversos contextos, incluyendo el cine digital, el cine interactivo y el cine en vivo. Se emplean metodologías como el análisis crítico, el diseño especulativo y proyectos prácticos como "Elastic Flow" para explorar la relación entre las interfaces y las prácticas culturales. Las conclusiones destacan contribuciones clave, como la propuesta de futuras líneas de investigación en edición móvil, IA y cultura generativa, con el objetivo de avanzar en la HCI humanística ofreciendo nuevas perspectivas sobre la interacción entre tecnología, sociedad y cultura.


This thesis examines human-computer interaction (HCI) from a humanistic perspective, with a focus on audiovisual editing interfaces. It investigates how these interfaces influence and are shaped by social and cultural dynamics. The theoretical framework draws from disciplines like Critical Theory, Media Studies, and Digital Humanities, emphasizing a complex understanding of interfaces as cultural and technical entities, particularly within the "Third Wave of HCI." The study traces the history of audiovisual production and analyzes various contexts, including digital cinema, interactive cinema and live cinema. Methodologies such as critical analysis, speculative design, and practical projects like "Elastic Flow" are employed to explore the relationship between interfaces and cultural practices. The conclusions highlight key contributions, such as proposing future research directions in mobile editing, AI, and generative culture, aiming to advance humanistic HCI by offering new insights into the interplay between technology, society, and culture.

Paraules clau

Interacpersona-ordinador humanística; interacción persona-ordenador humanística; humanistic human computer interaction; interfície gràfica d'usuari; interfaz gráfica de usuario; graphical user interface; interfícies d'edició audiovisual; interfaces de edición audiovisual; audiovisuals edition interfaces; crítica d'interfícies; crítica de interfaces; interface criticism; disseny i creació; diseño y creación; design and creation

Matèries

004 - Informàtica

Àrea de coneixement

Tecnologies de la informació i de xarxes

Documents

Creació_i_investigació_críticad_interfícies_gràfiques_d_usuari_per_a_l_edició_audiovisual.pdf

56.88Mb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)