dc.contributor
Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia
dc.contributor.author
Baeza González, Adrián
dc.date.accessioned
2025-01-15T12:23:06Z
dc.date.available
2025-01-15T12:23:06Z
dc.date.issued
2024-12-13
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/693356
dc.description.abstract
En una societat caracteritzada per la seva volatilitat i canvis accelerats, la tecnologia digital (TD) s'ha consolidat com
un recurs essencial en l'àmbit educatiu. Aquest fet es va fer especialment evident durant la pandèmia de la COVID-19,
quan els sistemes educatius van haver d'adaptar-se ràpidament a modalitats d'ensenyament-aprenentatge a distància.
En el context de l'educació superior, les simulacions virtuals (SV) es van adoptar àmpliament, sobretot en les ciències
de la salut, ja que van permetre la realització d'activitats pràctiques sense la necessitat d'assistència presencial. No
obstant això, per aconseguir una integració efectiva de la TD en els processos formatius, és indispensable un
acompanyament metodològic adequat i la capacitació pedagògica del personal docent.L'objectiu central d'aquesta tesi
doctoral és desenvolupar i validar unes guies per al disseny i implementació de Simulacions Virtuals Gamificades
(VGS) en l'educació superior. En primer lloc, es proposa analitzar l'ús de les SV en aquest nivell educatiu a través
d'una revisió sistemàtica de la literatura de l'última dècada. En segon lloc, es busca crear aquestes guies basades en
el model TPACK, a través d'un procés iteratiu en què han participat experts en tecnologia educativa i infermeria. Els
resultats inclouen una anàlisi sobre l'ús de les SV en l'educació superior i el desenvolupament i validació de dues
guies: una per a la implementació de VGS i una altra per al seu disseny.
ca
dc.description.abstract
En una sociedad caracterizada por su volatilidad y cambios acelerados, la tecnología digital (TD) se ha consolidado
como un recurso esencial en el ámbito educativo. Este hecho se hizo especialmente evidente durante la pandemia de
la COVID-19, cuando los sistemas educativos debieron adaptarse rápidamente a modalidades de enseñanzaaprendizaje
a distancia. En el contexto de la educación superior, las simulaciones virtuales (SV) se adoptaron
ampliamente, sobre todo en las ciencias de la salud, al permitir la realización de actividades prácticas sin la necesidad
de asistencia presencial. No obstante, para lograr una integración efectiva de la TD en los procesos formativos, es
indispensable un acompañamiento metodológico adecuado y la capacitación pedagógica del personal docente.
El objetivo central de esta tesis doctoral es desarrollar y validar unas guías para el diseño e implementación de
Simulaciones Virtuales Gamificadas (VGS) en educación superior. En primer lugar, se propone analizar el uso de las
SV en este nivel educativo a través de una revisión sistemática de la literatura de la última década. En segundo lugar,
se busca crear estas guías basadas en el modelo TPACK, a través de un proceso iterativo en el que han participado
expertos en tecnología educativa y enfermería. Los resultados incluyen un análisis sobre el uso de SV en la educación
superior y el desarrollo y validación de dos guías: una para la implementación de VGS y otra para su diseño.
ca
dc.description.abstract
In a society characterized by its volatility and rapid changes, digital technology (DT) has established itself as an
essential resource in the educational field. This became especially evident during the COVID-19 pandemic, when
educational systems had to quickly adapt to distance learning and teaching modalities. In the context of higher
education, virtual simulations (VS) were widely adopted, particularly in health sciences, as they allowed for practical
activities to be carried out without the need for in-person attendance. However, to achieve effective integration of DT
into educational processes, appropriate methodological support and pedagogical training for teaching staff are
essential.The central objective of this doctoral thesis is to develop and validate guidelines for the design and
implementation of Gamified Virtual Simulations (GVS) in higher education. First, it aims to analyze the use of VS at this
educational level through a systematic review of literature from the past decade. Secondly, it seeks to create these
guidelines based on the TPACK model through an iterative process involving experts in educational technology and
nursing. The results include an analysis of the use of VS in higher education and the development and validation of two
guidelines: one for GVS implementation and another for their design.
ca
dc.format.extent
136 p.
ca
dc.publisher
Universitat Rovira i Virgili
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Simulació virtual
ca
dc.subject
Guies pedagògiques
ca
dc.subject
Educació superior
ca
dc.subject
Simulación Virtual
ca
dc.subject
Guías pedagógicas
ca
dc.subject
Educación superior
ca
dc.subject
Virtual simulation
ca
dc.subject
Pedagogical guides
ca
dc.subject
Higher education
ca
dc.subject.other
Ciències socials i jurídiques
ca
dc.title
Las simulaciones virtuales en educación superior: diseño y validación de guías para la implementación y el diseño de simulaciones virtuales gamificadas
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Usart Rodríguez, Mireia
dc.contributor.codirector
Marqués Molías, Luis
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess