Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia
En una societat caracteritzada per la seva volatilitat i canvis accelerats, la tecnologia digital (TD) s'ha consolidat com un recurs essencial en l'àmbit educatiu. Aquest fet es va fer especialment evident durant la pandèmia de la COVID-19, quan els sistemes educatius van haver d'adaptar-se ràpidament a modalitats d'ensenyament-aprenentatge a distància. En el context de l'educació superior, les simulacions virtuals (SV) es van adoptar àmpliament, sobretot en les ciències de la salut, ja que van permetre la realització d'activitats pràctiques sense la necessitat d'assistència presencial. No obstant això, per aconseguir una integració efectiva de la TD en els processos formatius, és indispensable un acompanyament metodològic adequat i la capacitació pedagògica del personal docent.L'objectiu central d'aquesta tesi doctoral és desenvolupar i validar unes guies per al disseny i implementació de Simulacions Virtuals Gamificades (VGS) en l'educació superior. En primer lloc, es proposa analitzar l'ús de les SV en aquest nivell educatiu a través d'una revisió sistemàtica de la literatura de l'última dècada. En segon lloc, es busca crear aquestes guies basades en el model TPACK, a través d'un procés iteratiu en què han participat experts en tecnologia educativa i infermeria. Els resultats inclouen una anàlisi sobre l'ús de les SV en l'educació superior i el desenvolupament i validació de dues guies: una per a la implementació de VGS i una altra per al seu disseny.
En una sociedad caracterizada por su volatilidad y cambios acelerados, la tecnología digital (TD) se ha consolidado como un recurso esencial en el ámbito educativo. Este hecho se hizo especialmente evidente durante la pandemia de la COVID-19, cuando los sistemas educativos debieron adaptarse rápidamente a modalidades de enseñanzaaprendizaje a distancia. En el contexto de la educación superior, las simulaciones virtuales (SV) se adoptaron ampliamente, sobre todo en las ciencias de la salud, al permitir la realización de actividades prácticas sin la necesidad de asistencia presencial. No obstante, para lograr una integración efectiva de la TD en los procesos formativos, es indispensable un acompañamiento metodológico adecuado y la capacitación pedagógica del personal docente. El objetivo central de esta tesis doctoral es desarrollar y validar unas guías para el diseño e implementación de Simulaciones Virtuales Gamificadas (VGS) en educación superior. En primer lugar, se propone analizar el uso de las SV en este nivel educativo a través de una revisión sistemática de la literatura de la última década. En segundo lugar, se busca crear estas guías basadas en el modelo TPACK, a través de un proceso iterativo en el que han participado expertos en tecnología educativa y enfermería. Los resultados incluyen un análisis sobre el uso de SV en la educación superior y el desarrollo y validación de dos guías: una para la implementación de VGS y otra para su diseño.
In a society characterized by its volatility and rapid changes, digital technology (DT) has established itself as an essential resource in the educational field. This became especially evident during the COVID-19 pandemic, when educational systems had to quickly adapt to distance learning and teaching modalities. In the context of higher education, virtual simulations (VS) were widely adopted, particularly in health sciences, as they allowed for practical activities to be carried out without the need for in-person attendance. However, to achieve effective integration of DT into educational processes, appropriate methodological support and pedagogical training for teaching staff are essential.The central objective of this doctoral thesis is to develop and validate guidelines for the design and implementation of Gamified Virtual Simulations (GVS) in higher education. First, it aims to analyze the use of VS at this educational level through a systematic review of literature from the past decade. Secondly, it seeks to create these guidelines based on the TPACK model through an iterative process involving experts in educational technology and nursing. The results include an analysis of the use of VS in higher education and the development and validation of two guidelines: one for GVS implementation and another for their design.
Simulació virtual; Guies pedagògiques; Educació superior; Simulación Virtual; Guías pedagógicas; Educación superior; Virtual simulation; Pedagogical guides; Higher education
37 – Education. Training. Leisure time; 374 - Education and training out of school. Further education; 376 - Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools; 377 - Professional training
Ciències socials i jurídiques
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Departament de Pedagogia [138]