Connected co-viewing: the interweaving of user-generated content and viewing practices in the Brazilian prime time telenovela genre

Autor/a

Pires de Sá, Fernanda

Director/a

Roig Telo, Antoni

Scolari, Carlos Alberto, 1963-

Fecha de defensa

2017-09-14

Páginas

232 p.



Departamento/Instituto

Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)

Resumen

L'objectiu d'aquesta investigació és identificar i examinar les principals pràctiques relacionades amb el covisionament connectat i les activitats de contingut generat pels usuaris mentre es visualitza un gènere de televisió específic, la telenovel·la brasilera en l'horari de màxima audiència. Tot i que les telenovel·les poden ser considerades un gènere melodramàtic, les telenovel·les brasileres tenen una orientació sociorealista que és interessant per a examinar el covisionament, perquè són conegudes per provocar un debat polític sobre temes que van des del racisme o l'homofòbia fins a la corrupció política. Al llarg de més de sis mesos es va fer una observació participant per comprendre les pràctiques de covisionament connectat per mitjà de tres estudis de cas: dos grups de Facebook tancats i un grup de WhatsApp. Els mètodes emprats en aquesta investigació van ser entrevistes semiestructurades i una enquesta qualitativa. Pel fet que justament acabava de començar una nova telenovel·la, aquest període va ser triat per a comprendre el fenomen de covisionament en curs. Per a aquesta investigació es va utilitzar un conjunt de treballs sobre pràctiques socials i l'enfocament de l'ecologia. Aquest estudi demostra que el contingut generat pels usuaris és una pràctica que sempre demana la implicació de les persones, fins i tot quan és només per a fer pràctiques disperses, com cercar i llegir informació. També es va revelar que per als usuaris que fan covisionament connectat a Facebook, l'acte de donar una opinió o compartir qualsevol contingut de telenovel·la significa produir contingut, i això de vegades afecta el contingut que ells reben en aquesta plataforma, ja que reben massa informació de la telenovel·la o dels usuaris que interactuen més. A més, per mitjà de diferents tipus d'implicació amb el contingut generat pels usuaris i per les pràctiques de covisionament, els espectadors van considerar si la telenovel·la en horari de màxima audiència hauria de ser mer entreteniment o barrejar-se amb finalitats educatives. Els usuaris van contrastar les pròpies realitats viscudes amb les maneres en què la telenovel·la que van covisionar retratava els esdeveniments sociopolítics que tenien lloc al Brasil durant la retransmissió. Per tant, això demostra que les característiques del gènere televisiu, juntament amb les característiques i agències de l'espai en què es desenvolupen les pràctiques de covisionament, són elements que donen forma a aquesta experiència.


El objetivo de esta investigación es identificar y examinar las principales prácticas relacionadas con el covisionado conectado y las actividades de contenido generado por los usuarios mientras se visualiza un género de televisión específico, la telenovela brasileña en el horario de máxima audiencia. Aunque las telenovelas pueden ser consideradas un género melodramático, las telenovelas brasileñas tienen una orientación sociorealista que es interesante para examinar el covisionado, porque son conocidas por provocar un debate político sobre temas que van desde el racismo o la homofobia hasta la corrupción política. Durante seis meses se desarrolló una observación participante para comprender las prácticas de covisionado conectado por medio de tres estudios de caso: dos grupos no oficiales de Facebook cerrados y un grupo de WhatsApp. Los métodos usados en esta investigación fueron entrevistas semiestructuradas y una encuesta cualitativa. Como iba a estrenarse una nueva telenovela, este periodo fue seleccionado para comprender el fenómeno de covisionado en curso. Para esta investigación se utilizó un conjunto de trabajos sobre prácticas sociales y el enfoque de la ecología comunicativa. Este estudio demuestra que el contenido generado por los usuarios es una práctica que requiere siempre la participación de las personas, incluso cuando es solo para desarrollar actividades dispersas como buscar y leer información. También se reveló que para los usuarios que hacen covisionado conectado en Facebook, el acto de dar una opinión o compartir contenidos que se refieren a la telenovela implica la generación de datos, y esto, a veces, repercute en el contenido que ellos reciben en esta plataforma. Además, por medio de diferentes tipos de implicación con el contenido generado por los usuarios y por las prácticas de covisionado, los espectadores consideraron si la telenovela en horario de máxima audiencia debería ser puro entretenimiento o mezclarse con fines educativos. Ellos contrastaron sus propias realidades con las formas en las que la telenovela que covisionaron retrataba los eventos sociopolíticos que ocurrían en Brasil durante la transmisión. Por lo tanto, se demostró que las características del género de televisión, junto con las características del espacio donde se desarrollan las prácticas de covisionado, son elementos que modelan dicha experiencia.


The aim of this research was to identify and examine the main practices of connected co-viewing and user-generated content (UGC) activities while viewing programmes in the Brazilian prime-time telenovela genre. Although telenovelas can be considered a melodramatic genre, Brazilian telenovelas have a socio-realistic focus and are known for promoting political debate on subjects ranging from racism and homophobia to corruption, which makes them interesting for scrutinizing co-viewing. A participant observation was conducted over a six-month period to understand connected co-viewing practices through three case studies: two non-official, private Facebook groups, and one WhatsApp group. Semi-structured interviews and a qualitative survey were the methods employed for this research. As a new telenovela was to air, this period was selected in order to understand an ongoing phenomenon from its very beginning. For this research, a body of work on social practices and communicative ecology was cited. This study demonstrates that UGC is a practice that always requires the involvement of people. It was also revealed that for users who do connected co-viewing on Facebook, the act of giving an opinion or sharing any telenovela content means producing content, and this sometimes affects the content users receive on this platform, as they may receive excessive telenovela information or information from the users they interact with the most. Furthermore, through different kinds of engagement with UGC and by co-viewing practices, viewers considered whether a prime-time telenovela should be pure entertainment or should be mixed with educational purposes. They contrasted and reflected on their own personal experiences with the ways the telenovela they co-viewed portrayed the current socio-political events occurring in Brazil during its airing. Thus, it is shown that the features of the television genre, together with the features and agencies of the space where it occurs, might shape the way co-viewing engagement happens.

Palabras clave

co-visionat; co-visionado; co-viewing; visualització connectada; visualización conectada; connected viewing; teoria de la pràctica; teoría de la práctica; practice theory; ecologia comunicativa; ecología comunicativa; communicative ecology; telenovela brasilera; telenovela brasileña; Brazilian telenovela; etnografia en línia; etnografía online; online ethnography

Materias

3 - Ciencias sociales; 30 - Teorías y metodología en las ciencias sociales. Sociografía. Estudios de género; 316 - Sociología. Comunicación; 39 - Etnología. Etnografía. Folklore

Área de conocimiento

Comunicación. Sociología. Antropología. Ciencias de la Información

Documentos

phdthesisfernandapiresfinal.pdf

3.826Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)