The musical dimension of Chinese traditional theatre: An analysis from computer aided musicology

Author

Caro Repetto, Rafael

Director

Ollé, Manuel

Serra, Xavier

Date of defense

2018-12-14

Pages

459 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats

Doctorate programs

Programa de doctorat en Humanitats

Abstract

Music in jingju, one of the most representative genres of Chinese traditional theatre, is created according to a series of orally transmitted principles. This thesis aims at deepening the understanding of one of them known as shengqiang, which accounts for the melodic material. To this goal, it proposes a novel approach based on computer aided musicology. A corpus of machine readable scores for 92 jingju arias is gathered, covering 899 melodic lines in the two main shengqiang used in jingju, named erhuang and xipi. These lines are grouped into 24 categories according to the principles of jingju music system, and comparative analysis is performed in each category, obtaining a series of melodic schemata which represent their melodic identity. Automatically extracted statistical and quantitative data support and expand the information provided with these schemata. The corpus, the developed code, and the resulting plots and data are available in a companion webpage.


La música del jingju, uno de los géneros más representativos del teatro tradicional chino, es creada según una serie de principios transmitidos oralmente. El objetivo de esta tesis es avanzar en la comprensión de uno de estos principios conocido como shengqiang, que proporciona el material melódico. A tal fin, se propone un método innovador basado en musicología con apoyo computacional, que supone la creación de un corpus de 92 partituras legibles por máquina de arias de jingju, que contiene 899 líneas melódicas en los principales shengqiang de este género, erhuang y xipi. Estas líneas, agrupadas en 24 categorías según los principios del sistema musical del jingju, son analizadas comparativamente, obteniendo esquemas melódicos que representan su identidad melódica. Esta información se apoya y amplía con datos estadísticos y cuantitativos extraídos automáticamente. El corpus, el código desarrollado y las figuras y datos obtenidos son accesibles en la página web de la tesis.


La música del jingju, un dels gèneres més representatius del teatre tradicional xinès, és creada segons una sèrie de principis de transmissió oral. L'objectiu d'aquesta tesi és avançar en la comprensió d'un d'aquests principis conegut com a shengqiang, que hi proporciona el material melòdic. Amb aquesta finalitat, es proposa un mètode innovador basat en musicologia amb suport computacional, que suposa la creació d'un corpus de 92 partitures llegibles per màquina d'àries de jingju, que conté 899 línies melòdiques en els principals shengqiang d'aquest gènere, erhuang i xipi. Aquestes línies, agrupades en 24 categories segons els principis del sistema musical del jingju, són analitzades comparativament, obtenint-hi esquemes melòdics que representen la seva identitat melòdica. Aquesta informació es recolzada i ampliada amb dades estadístiques i quantitatives extretes automàticament. El corpus, el codi desenvolupat i les figures i dades obtingudes són accessibles a la pàgina web que acompanya la tesi.

Keywords

Jingju; Peking opera; Shengqiang; Chinese music; Chinese theatre; China; Musicology; Computer aided musicology; Ethnomusicology; Corpus; Corpus-driven research; Melodic schemata; Ópera de Pequín; Música china; Teatro chino; Musicología; Musicología con apoyo computacional; Etnomusicología; Investigación basada en corpus; Esquemas melódicos; Òpera de Pequín; Música xinesa; Teatre xinès; Xina; Musicologia; Musicologia amb suport computacional; Etnomusicologia; Investigació basada en corpus; Esquemes melòdics

Subjects

62 - Engineering. Technology in general

Documents

trcr.pdf

29.25Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)